Consument vindt boer

06-10-2014 Een titel in het verlengde van een tv-programma, dat het geromantiseerde  beeld van ‘de boer’ nog steeds voedt. Anton van Vilsteren voelt zich prettiger bij de omschrijving ‘moderne ondernemer in een internationaal opererende markt’ en schudt het romantische stempel en de rode zakdoek graag van zich af. Gelukkig kon hij dit ei kwijt tijdens de feestavond van de groenteclubs in Bussum.

Verbinding
‘Een absoluut leuke ervaring’ zo beschrijft Anton de feestavond. ‘Passend bij de verbinding met de consument, die we als producent graag zien. Het was echt een groepsgebeuren waar zo’n 20 boeren en maar liefst 100 consumenten bij elkaar kwamen. Leuk om eens met elkaar in contact te komen en het leidde ook al weer tot een tegenbezoek op de boerderij. Dit onderlinge contact vind ik wezenlijk belangrijk. Niet alleen zodat mensen weten wat er gebeurt voordat de groente op het bord ligt, maar ook om zelf feedback te krijgen. De korte keten tussen BioRomeo en de groenteclubs is gegarandeerd de beste manier om als consument over verse producten te kunnen beschikken.’

Juiste moment
Ook Barbara Bolt (‘moeder van alle groenteclubs’ aldus Anton) kijkt met plezier terug op de feestelijke bijeenkomst. ‘In 2012 besloot ik werk te maken van mijn behoefte om biologisch te eten tegen een betaalbare prijs. Door zijn protestactie met aardappelen op De Dam, kwam Krispijn bij mij in beeld. Samen bedachten we een manier om rechtstreeks groenten aan particulieren te leveren. Vanaf het eerste – blijkbaar juiste – moment was het een succes.

Groei
Mijn 9 mailcontacten die inschreven voor de eerste levering aardappels, uien en wortels zorgden voor 15 bestellingen en dit liep op per keer. De gedachte om af en toe groenten te leveren konden we meteen loslaten; het werd meteen elke 2 weken. En nu zijn er maar liefst 3 groenteclubs in Bussum met 70 tot 80 gezinnen per groep. Gemiddeld plaatsen we 45 tot 50 bestellingen per keer.

Samen rooien
Na een tv-uitzending over de groenteclubs kregen we veel vragen om hulp. Dat was weer aanleiding om met BioRomeo ‘Samen rooien’ op te zetten. Dit initiatief leidde tot nog eens 6 nieuwe groepen in een groter gebied. Door de samenwerkende boeren is er een gevarieerd assortiment beschikbaar gekomen tegen een betaalbare prijs. En het succes van de formule laat zien dat ik niet de enige was met deze behoefte. Prachtig toch?´ zo besluit Barbara.